Friday, October 31, 2008

Gårdagen gjorde inte min hals gott och jag ligger i sängen och önskar innerligt att om jag blundar hårt och räknar till elva och sedan öppnar ögonen igen så har jag en stor välgörande kopp te på nattduksbordet.

Det funkade inte men ändå tar jag mig vatten över huvudet och försöker föreställa mig hur det skulle smaka med några honungsskorpor som tillbehör.

Lyckdes inte åstadkomma mer än ett recept, som jag inte har tid att prova eller ork att läsa igenom.

HONUNGSSKORPOR (ca. 50 stycken)
50 g smör eller margarin

25 g jäst
100 g smör eller margarin
3 msk honung
2½ dl mjölk
½ tsk salt
1 tsk stött kardemumma
7-8 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Smält matfettet med honungen, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Häll lite av degspadet över jästen och rör om tills jästen löst sig.

Tillsätt resten av vätskan, salt, kardemumma och 5 dl av vetemjölet. Arbeta snabbt ihop till en deg och låt den jäsa under en bakduk ca 40 minuter. Tag upp degen på bakbord och arbeta den jämn och smidig med resten av mjölet.

Dela den i två delar. Rulla ut varje del till en längd och skär den i 12 bitar. Forma till släta bullar och lägg dem på en smord plåt eller bakpapper.

Låt jäsa ca 15 minuter under bakduk. Grädda i 250 grader i 8-10 minuter och låt dem sedan kallna helt. Dela dem mitt itu med en gaffel och lägg dem med snittytan uppåt. Sätt in dem i 200 grader tills de fått fin, guldbrun färg. Passa dem noga. Låt dem sedan torka en stund i 100 grader med ugnsluckan på glänt.

Förvara i lufttäta burkar med lock.

No comments: