Friday, May 16, 2008

Kolapaj

Man ska inte lova saker man inte vet att man kan hålla, så därför tänker jag inte lova att jag ska dela med mig av recept från flyttkartongen med jämna mellanrum för jag kommer garanterat inte att rota i den med någon som helst regelbundenhet. Här är iallafall ett recept (med ingredienser angivna i "vanliga" mått=P)


Kolapaj, 8bitar

Pajdeg
100g smör
3 dl vetemjöl
2 msk socker
1krm salt

Fyllning
3 dl vispgrädde
1dl socker
1dl sirap
2msk kakao
100g mörk choklad
½ dl blandade hackade nötter

Smält matfettet till degen och blanda det med mjöl, socker och salt. Arbeta samman och fördela i en smord pajform med diametern 24-26cm

Låt vila svalt i ca 30 min. Nagga botten med en gaffel och grädda i 15-20 minuter i 200°.
Blanda alla ingredienser till fyllningen
Utom nötterna i en tjockbottnad kastrull. Koka upp till det bubblar ordentligt.
Koka därefter samman till kolasås på svag värme, ca 20 min. Hacka nötterna och vänd ner i smeten. Fyll pajskalet och låt pajen svala.

3 comments:

Jonna said...

Jag måste bara köpa grädde, choklad och nötter. Sen kan jag prova!

Anonymous said...

För det första, Gud vad gott med kolapaj.

För det andra; Svar; Det känns underbart att vara någons förebild, om nu inte grabben lurade mig och säger samma sak till alla han ser. Då jävlar :)

Jonna said...

Fegon: Givetvis, kolapaj äger! Jag tror inte han ljög, fast visst vore det ganska komiskt om du får höra av ett tiotal andra killar i laget att de varit med om precis samma sak =)