Thursday, May 29, 2008

Akut Laryngit.

"ORSAK Olika luftvägsvirus, ofta i kombination med röst-överansträngning och/eller luftförorening såsom t ex rökning.Långvarig heshet/hosta kan någon gång orsakas av Moraxella catarrhalis.
SYMTOM Heshet. Ibland total afoni. Patienten är vanligen feberfri och opåverkad. I regel ingen smärta. Ofta torrhosta. Ibland lufthunger/dyspné.
DIAGNOSTIK Klinisk vid typiska symtom. Larynxspegling visar svullna, ibland rodnade/kärlinjicerade stämband. Larynxspegling skall utföras vid lufthunger/dyspné.
BEHANDLING Relativ röstvila. Ej viska. Rökstopp. Hostdämpande farmaka vid behov. Ej antibiotika.
UPPFÖLJNING Vid heshet mer än 3 veckor skall stämbanden noggrant inspekteras. Antibiotikaterapi kan vara indicerad vid en positiv NP-odling. Eventuell remiss till ÖNHklinik." -http://www.orebroll.se/prim/page____11793.aspx
Kul, jättekul. Relativ röstvila. Det innebär att man bara ska säga det som absolut är nödvändigt, hur mycket av det jag säger är det? För att förstå min frustration så vet jag inte vad jag skulle be er göra. Efter dagens besök hos farbror doktor så har jag träningsförbud under den tiden som jag är hes. "Det är en inflammation och du kanske vet att inflammationer kan sprida sig i kroppen om man ökar blodcirkulationen, som man gör vid träning?" Ja! Jag vet! Men det gör inte saken bättre, varken prata eller träna!
Jag ska se det som en tävling, rekordslagning jag måste ha någonting att fokusera på. Ca 5 dagar kvar!

No comments: