Saturday, July 19, 2008

Recover My Files

Det här var ett tag sen nu men jag tänker ändå dela med mig för det är lite läskigt. Vi hade sparat allt av värde som vi kunde hitta på datorn på vår extrerna hårddisk. Bilder, musik, filmer, worddokument... Det fanns två anledningar. ¨

1) Datorn började bli lite seg och konstig och Felix skulle ta någon av sina lediga dagar till att rensa upp och installera om olika program och vad man nu gör för att den ska börja bete sig friskt igen. Så vi sparade över allting vi ville ha kvar för att veta vad han kunde ta bort.

2) Att ha flera års insamlande av fotografier och annat viktigt på datorn är egentligen ganska osäkert då den kan krasha. Därför var det också lite av en säkerhetsåtgärd. Om vi sparade allt på den extrena hårddisken så fanns det ju iallafall där, även om datorn slutade fungera.

Så, sagt och gjort - vi kollade igenom mapp efter mapp och gjorde en rejäl rensning för att bara ha kvar det väsentligaste.

Två dagar efter denna ansträgning brann den externa hårddisken.

Kortslutning. Allt var borta.

Jag deppade. Pappa och Felix var konstruktiva. De åkte till en datahackerbutik och frågade vad man kunde göra. Han sa att det var kört. Om man inte jobbade på NASA.

Jag deppade ännu mer. Hur länge har vi haft den här datorn? Så många minnesfragment som kommer falla i glömska från den tiden när man inte har bilder att påminnas av. Så många låtar som jag älskar men inte kommer kunna ladda ner igen för att jag helt enkelt inte kan komma ihåg namnet på så många artister och album. Så många skolarbeten som i onödan kommer behövas skrivas igen från scratch för att våra efterföljare som treor i SPA inte kommer kunna "låna" mina.

Sedan hittade vi programmet "Recover My Files" och plötsligt återskapades ALLT som tagits bort/flyttats/inte sparats ordentligt. Programmet sökte och sökte, timme efter timme och när det var klart hade den hittat tiotusentals filer. Saker man raderat och sedan tömt ur papperskorgen för flera år sedan. Saker man bara sett på någon hemsida. Alla olika versioner av en fil som man ändrat på något sätt. Förmodligen kunde man ha hittat allt som datorn någonsin behandlat. Jag ångrade mig nästan. Kanske hade det varit bättre att bara glömma och förlåta. Acceptera att det var borta. Som om huset skulle brinna upp, album böcker, brev, gåvor. Ingenting skulle finnas kvar. Man skulle inte kunna göra något åt det. Kanske inte ens borde försöka. För då dör man.

Vi begränsade sökningen lite. Det var omöjligt att försöka göra ett urval annars. Så vissa saker av de vi ursprungligen velat ha kvar kanske vi aldrig kommer återse. Vissa filer var skadade, defekta, saknade pixlar eller var halva. Men ändå.

Det är ju sjukt!

Hur raderar man någonting för gott? Går inte det?

3 comments:

Zäta said...

I'm just happy=P

Ellas Inspiration said...

Hej!

Jag har provat detta och hittat massor med filer som varit borta men nu frågar ju "Recover My Files" efter Licence key och User name? Funkar det alltså inte att få tag i bilderna om man inte köper den?

Vet du?

Mvh

Karin

Jonna said...

Ella: Jag är inte så jätteinsatt men på något vis lyckades min lillebror hitta de uppgifterna gratis på internet. Jag ska höra med honom och så kan jag maila dig om jag kommer fram till något som kanske kan hjälpa dig!