Saturday, September 20, 2008

"Det är lätt att få ledskador i form av vrickningar. Oftast rör det sig om en skada på ett ledband som i allmänhet läker bra. Men skadar du höft, handled eller fingrar bör du ta kontakt med sjukvården eftersom det ibland kan bli komplikationer trots måttliga besvär"

" Ring vårdcentralen:
  • Om du skadat höft, handled eller fingrar.
  • Om du inte är bättre efter 3-4 dagar eller om besvären finns kvar efter 10-14 dagar."
Såå, jag visste ju allt ovanstående sedan länge, och det stämmer ju på pricken in på mitt fall. Ringt vårdecentralen har jag ju faktiskt gjort också, men fick ingen tid förrän på måndag. De rekommenderade visserligen att jag skulle "ge det en ärlig chans tills dess", vilket på vårdcentralspråk betyder total vila (?). Trots ovanstående fakta och perceptioner har jag väldigt svårt att avgöra om jag ska spela eller inte. Jag hade ju i stort sett bestämt mig och skickade iväg en diskret men självklar hint till coach:

"Hur dåligt med folk är det på matchen ikväll? Handleden känns inte bra trots att jag vilat den sedan i onsdags. Behövs det kan jag väl bita ihop och spela ändå eftersom jag ändå ska undersöka den på måndag. I vilket fall som helst avstår jag från morgonträningen eftersom det är värre ett tag efter jag ansträngt den. Jonna"

Men det föll ju pladask eftersom den nya tränarstaben inte känner mig ännu och förmodligen är vana vid att folk stannar hemma vid minsta förkylning och gråter över brutna naglar.

Hur mycket lättare blev mitt beslut av hans svar?

"Vi har VÄLDIGT risigt med folk. Så kan du köra får du gärna göra det."

Fan. Jag vet ju vad som är mitt eget bästa, men ibland hänger det på att andra vet och verkställer det åt mig. Säger någon sådär till mig måste jag ju ställa upp oavsett om jag är typ gipsad, har fyrtio graders feber och det innebär att jag missar en tillställning som kan vara viktigare än min egen begravning.

Jag vet att det inte är en allvarlig skada, men också att om jag slår upp den igen för mycket eller för många gånger innan den har chans att läka så kan det innebära 3 månaders vila + rehabilitering. And that sucks.

Det borde vara ett enkelt val. Tre dagar eller tre månader. Men sen har jag väl en bugg i huvudet som ställer till det. Det kan ju lika gärna gå bra.

"Jag laddar med värktabletter och tejp då"

No comments: