Monday, August 13, 2012

Det här med ensamhetsträning

Det är så jävla svårt! Mest för att det är ologiskt. Ibland (oftast) går det hur bra som helst för G att vara ensam i 2 timmar. Hon ligger i mitt sovrum, med stängd dörr, utan ett pip och utan att försöka tugga sönder någonting. Jag kan gå iväg och handla lite snabbt, träna, titta på en film, ta ett bad, läsa några vetenskapliga artiklar. Jag antar att Gissa mest sover. Det är ju det hundar gör, när de inte äter eller leker. Andra gånger klarar hon inte 10 sekunder utan att bli "ledsen"

Ja, jag har läst alla forumtrådar och böcker och det är klart jag har tagit det successivt och långsamt. Enligt konstens alla regler. Lämna bara en hund som är välrastad och lite trött. Blablabla.

Och med tanke på hur vissa har det, ska jag förmodligen bara vara tacksam över att jag inte haft några värre incidenter. Men jag är en logisk person, jag vill att det ska vara lika varje gång. Strukturerat. Klarade hon 5 minuter igår så kan man gå vidare till 6 minuter imorgon, osv. Så är det inte. Och hur mycket jag än analyserar så kan jag inte komma på vad det är som skiljer mellan de gånger det funkar och de gånger det inte gör det.

No comments: