Monday, April 12, 2010

Jag ändrar mig:

Skriver det här här istället:

Sunday, April 11, 2010

"Vill du höra en klyscha"

Jag föll för en stad i vinterskrud, det är tre månader sedan och vi har fungerat så bra. Sedan åkte jag iväg. Känns som om jag var borta i en evighet, kanske var det ett svek, för nu känns det som om Staden har något av en identitetskris.

Jag tog mig ner till älven för lite kvalitetstid och oj! Idag var en sån dag då jag inser att Hundtricket skulle funka på mig. Varje gång. Alla jag mötte eller gick om var lyckliga eller väldigt bra skådespelare, kanske visste de inte själva vilket. Jag gjorde det inte iallafall. Ett tag tyckte jag allt var toppen och glädjeskutt och luften och underlaget och kläderna påminde mig om så många bra saker och jag slutade inte le fast jag brukar tycka sådana är töntar. Sedan ett tag så slog det mig att jag kanske bara trodde att jag var lycklig, att det kanske inte alltid är bra att associera, att jag aldrig riktigt är närvarande, att jag hänger upp mig på gammalt och aldrig skapar något nytt fast jag är omgiven av oändliga möjligheter.

Jag gick upp och ner för samma trappa, hade en tung kamera i väskan som jag inte använde för jag visste inte hur jag skulle illustrera känslan, kom fram till ett vägskäl där båda vägvalen såg ut att inte ha någon slut, kunde inte bestämma mig och vända tillbaka igen. På något sätt kom jag ändå inte till samma ställe utan till en liten bro.

Jag stannade, tog av mig hörlurarna och lyssnade på vattnet. Faktiskt, jag gjorde det, och det var inte överskattat! På en mossig skylt stod det Kvarnbron. Så jag undrade var kvarnen var. Allt jag kunde se var hus och jag tyckte det borde vara olagligt att bo så fint som människorna i de där husen. Sedan slängde jag i en pinne och sprang över till andra sidan bron för att se när den kom virvlande. Och det var lika roligt som förut. Bara lite mer ensamt.

Vänta. Blev det här deppigt nu? Det var inte meningen. Det skulle vara lyriskt.

2 comments:

Sarah said...

Lite deppigt kanske. :p

Jag har sökt till högskolan nu i alla fall, bara ssk än så länge, ska kolla lite och se om jag hittar något annat kul kanske eftersom jag inte tror jag kommer komma in den här gången heller. Men, jag hoppas såklart. ;)

Jonna said...

Det beror helt på vilket tonläge man läser det i inser jag nu, jag skrev det med ett litet okontrollerbart leende och ögon som glittrade i solen. Då är det inte så deppigt. Tror jag.

Du skulle ha varit med idag. Jag gick säkert tre mil och jag ville helst inte gå in. Sådant fantastisk väder och alla var glada och trevliga.

Om du söker i Umeå kommer du in ;) mitt erbjudande kvarstår. Lycka till med valpningen snart!

Post a Comment


Don't ask why.

No comments: