Friday, May 29, 2009

"Jonnas" Morotskaka

Styrelsemötet igår var epic. Men jag är fortfarande lite besviken över mig själv att jag inte lyckades styra fika, jag skulle ha blivit så älskad ^^ Men det kommer fler chanser, det kommer alltid fler chanser att bjuda på min kritikerrosade morotskaka ;) Jag vet inte hur många gånger jag fått höra olika varianter av "jag åt en morotskaka idag, den var inte lika god som din" men jag har alltid lite svårt att tro att det kan vara speciellt stor skillnad, jag följer ju i stort sett bara ett recept från en receptbok, och det gör väl alla andra som bakar morotskaka också?!

Grundreceptet kommer från boken "Baka i långpanna - en räddande ängel", av Laila Wikström och Doris Bergström och inköpt för många många år sedan i den lilla krimskramsbutiken "Mitt lilla hus" i Kalix som inte längre finns. De har även gett ut fler böcker som alla säkert går att beställa över internet om man är en skicklig googlare, vilket jag starkt rekomenderar, i vår bokhylla finns även deras tårtreceptbok.

Som aptitretare tänker jag idag bjuda på "mitt" morotskakerecept. Jag har ändrat det lite med tiden, men väldigt, kanske obetydligt lite. Det vanliga vita sockret är ersatt med honung och råsocker (något jag rekommenderar oavsett vad du bakar!). Mängden smörkräm är fördubblad för det är ett önskemål jag brukar få och jag har experimenterat fram lite andra proportioner mellan smör och philadelphia. Jag försöker alltid vara noga med att använda riktigt smör, inte margarin. Följer ni de här instruktionerna men ändå inte tycker den är lika god som min återstår helt enkelt bara den förklaringen att jag är bättre än dig och det kan jag inte ge dig något recept emot :P Försök en gång till och baka med extra mycket kärlek, tricket är att inte vara så petig, råkar du riva lite för mycket eller för lite morötter brukar det bli lika bra iallafall.

Kakan:
4 st ägg
1 dl honung
2 dl råsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 dl olja
6 dl rivna morötter

Garnering:
200 g philadelphia naturell
100 g smör, rumsvarmt
5,25 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker

Vispa ägg, honung och råsocker. Blanda ner de torra ingredienserna och rör till en jämn smet. Tillsätt olja och morötter. Häll upp och bred ut smeten i en smord och bröad långpanna. Grädda ungefär 60 minuter, mitt i ugnen på 150 grader. Låt kakan kallna. Blanda ihop alla ingredienser till garneringen till en jämn kräm och bred över glasyren. Dela kakan i rutor.

Enligt min kokbok ska kakan gå bra att frysa, men jag har aldrig provat det, den brukar ta slut innan den blir dålig iallafall.

1 comment:

Malin said...

Men din morotskaka är bakad med kärlek, den ingrediensen kan inte vem som helst lägga i.