Saturday, January 3, 2009

Att förtjäna bilden

"Att förtjäna bilden" var ett uttryck Milan började med någon gång i slutet av vår gymnasietid. Jag minns att det förgyllde många sena pluggnätter. När jag åstadkommit något bra, oftast skickat in något gravt försenat arbete till Rurik, fick jag en länk av henne på msn för då hade jag varit duktig och "förtjänade bilden".

Länken gick nämligen till en härligt kärleksfull kan-inte-sluta-le-bara-av-att-titta-på-den-bild på våra då och för alltid älskade Rallarsvingspojkar Musse och Andreas (Det ska mina sköldpaddor heta!?). Tanken med bilden var att muntra upp, belöna, eller sprida välbefinnande eller allt det och lite till. Men det är inte en länk man bara skickar till vem som helst hur som helst utan man är såklart tvungen att förtjäna det. Det finns inga regler för exakt när man förtjänar bilden, det är något man bara känner på sig. Det kan vara för en bedrift eller bara för att man är ledsen. Men det var och är lika uppskattat oavsett.

Som med många interna lysande idéer är det synd att uttrycket aldrig varken spridit eller etablerat sig. Ikväll tillexempel finns det två personer som förtjänar bilden!

(Apelsin-)Viktor! För att jag nu har Microsoft Office på min dator så om jag får för mig att skriva en bok eller göra upp en budget behöver jag inte göra det i Wordpad.

Och Milan(-Malin), för att hon uppfann och håller liv i detta geniala sätt att visa sin omtanke eller uppskattning!

[msn-citat:]
Jonna säger:
Alltså Viktor är verkligen den bästa! Nu har jag Microsoft Office på min dator så nu kan jag.... äh typ... skriva... och inte i "wordpad", som suger XD
> Malin, säger:
Awesome!
> Malin, säger:
Viktor förtjänar bilden!
Jonna säger:
Ja! Var är bilden?

Och här mina vänner, har ni bilden! (Alla som förtjänat den någon gång kan ta åt sig. Det är nog rätt många... de flesta...)


1 comment:

Anonymous said...

Jag kan inte göra annat än att instämma från början till slut. Vem förtjänar inte att smitas av Musse och Andreas kärlek och energi och att även genom det bli påmind av deras enorma styrka och vishet? (Vem hade annars introducerat oss för kaffekonserter, hotellbrottning, glima och oförglömlinga citat?) Som en av upphovmännen (eller kvinnorna?) till denna "du-förtjänar-bilden" tycker jag verkligen att Apelsin-Viktor ska ta åt sig av denna stora ära - att få ha förtjänat bilden - för sin stora insats.