Saturday, February 9, 2013

MIGRÄN DEL 2

Jag gick vilse i en djungel av beta-blockare, syrgas, antikonvulsanter, akupunktur, manipulationsbehandlingar, MTHFR-gener och triptaner. Så jag blev tvungen att backa tillbaka ett par steg och försöka begränsa mig. Gjorde några nya avsmalnade databassökningar, på mitt eget område inom området så att säga. Drunknade i ännu mer information om saker jag inte förstod.



Någonstans där mitt i havet fann jag till slut några livbojar. En översikt om alternativ/komplement till medicinsk behandling av migrän. Och ganska aktuell också, augusti 2012. Överlag verkar forskningen i området vara rätt "ung", fanns några studier från 70- och 80-talet,  men inget innan det, och det mesta har publicerats senaste 10 åren. Där fanns också en "guideline update" från American Academy of Neurology och American Headache Society (de kan verkligen det här med högtravande/respektingivande namn på sina organisationer).

Några studier som ingår i översikterna kan säkert också vara intressanta att läsa för sig själva, så vi får se om jag tar helhet eller detaljer först, men det känns rätt lovande iallfall. Fortsättning följer.

1 comment:

Zäta said...

Annars har jag läst om migrän på neurologin (vilket huvudvärk faktiskt tillhör) Men du verkar ha hittat bra grejer =)