Thursday, December 8, 2011

Idag har jag bakat ett av mina kanske mest lyckade bröd någonsin. Jag har redan ätit en halv limpa själv. (Revansch för i fredags). Det är ett gott mörkt, ganska tungt bröd, långjäst, med valnötter och fänkålsfrön (mer av båda sistnämnda nästa gång jag bakar det så blir det ännu bättre!).

Att få en undervisningsfri dag såhär mitt i veckan är verkligen en välsignelse. Det är då man har tid, att ta sig tid, till alla viktiga saker. Som att baka med surdeg, göra chokladtryfflar med turkisk peppar, hasa runt på lilla biblioteket tillsammans med alla pensionärer, småbarn och föräldralediga, lyssna på musik, komma ikapp lite på favoritbloggarna och läsa Tove Jansson. Mer utrymme för att sova middag ett par gånger, eller tre. Kolla på lägenhetsannonser (jag verkligen älskar att göra det, fast jag egentligen skulle slippa själva flytten). Ringa en vän. Och så vidare.

No comments: