Monday, May 24, 2010

Sports Medicine G1

Hur jag än räknar, så är det alltid 2 veckor eller en månad kvar, till allt och ingenting. Och det har det varit nu i jagvetintehurlänge. Och jag vet inte om jag vill att det ska vara längre eller kortare, eftersom jag inte vill åka härifrån (om jag inte får åka till Kalix eller havet) men det finns uppenbara problem med att stanna kvar också. Nu menar jag både bokstavligt och bildligt. Så praktiskt.

Är så himla sugen på det här:
I delkurs 1 ingår rörelseapparatens (skelett, leder och muskler) tillämpade anatomi. Dessutom ges basal undervisning om vävnaders skademekanismer, läkningsprocesser och behandlingsprinciper, samt en introduktion till biomekaniska mekanismer som är relevanta för uppkomsten av skador inom idrott och motion.
I delkurs 2 genomgås kroppens normala funktion och anpassning till fysisk aktivitet respektive
inaktivitet, för att ge tillämpbar baskunskap inom tränings- och näringsfysiologi samt ergonomi.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Delmoment 1:
 förebygga skador vid idrott och motion i sin träningsplanering
 rörelseorganens anatomi och biomekanik, relaterat till idrottsutövande och idrottsskador.
Delmoment 2:
 basal biokemi, biofysik och cellbiologi
 kroppens energimetabolism samt muskulaturens, nervsystemets, blod- och cirkulationsorganens
och lungornas funktion vid fysisk aktivitet/inaktivitet.
 grunderna för arbetsfysiologiska tester.
 näringsfysiologins grunder och de fysiologiska grunderna till olika träningsformer.

Ha kännedom om:
 behandling av skador och sjukdomar vid idrott och motion.
 grundläggande undersökningsteknik och kliniska tester vanliga i patientrelaterad verksamhet för
idrottsskador.

Ha kompetens att:
 adekvat omhänderta en adept i en akut skadesituation.


Men samtidigt; hur mycket mer omotiverad kan jag bli innan jag bara lägger mig ner och går upp i en meningslös liten rök? Hjärtat säger ja och kroppen säger stopp. Känslomässigt är det tveklöst men fysiskt, orkemässigt ytterst tveksamt. Ur ett framtidsperspektiv finns det inga nackdelar, men man ska ju kanske leva just nu också? Eller?

Schema delmoment 1
Schema delmoment 2

Jag inser ju att 9-16 i skolbänken varje dag i 5 veckor plus hemarbeten och jobb dygnet runt resten av sommaren inte ger någon tid över för sommar. För långa promenader på söder, cykelturer på landet, fiska hela kvällen, ta det lugnt i en park med en picknickkorg och en kamera, baka, gå på bio, titta på fotboll (!), spontana roadtrips, skriva brev, dricka te, läsa alla hundra böcker som jag har på min lista, mysa med mina bästa barn (oh if it were'nt for you), mina syskon, min familj, leka på brandstationen, titta på skate i Humlan, Rålis, Medis, få massage.

Men det finns ju.... solarium? Och det kanske blir regn helahelahela sommaren.

2 comments:

Sarah said...

Jag tycker nog att det låter mer lockande med ett "riktigt" sommarlov, även om den där sommarkursen säker skulle passa dig också. Men, det kommer väl fler chanser? Jag tror att du är behöver att sommarlov! :)

Jonna said...

Det blir inget sommarlov hur som helst, eftersom jag kommer jobba den tid jag inte pluggar. Och visst kan jag söka nästa sommar, men jag kanske inte kommer in då (eftersom det är lottning) och dessutom kommer jag väl inte ha mer ork eller tid då? Jag vill verkligen, jag vill jag VILL. (Men jag har ingenstans att bo :P)