Thursday, December 17, 2009

Communication Breakdown

En samling människor är inte alltid en grupp,
och en grupp är inte alltid ett lag,
men ett lag är alltid en grupp,
och en grupp är alltid en samling människor.



Så, nu vet ni också det, så kan vi undvika "the curse of knowledge" (=att man har en tendens att utelämna basic information eftersom man tro att alla man kommunicerar med känner till samma saker som man själv, ser det ur samma vinkel och har bildat sig samma åsikter).

Att kunna lyssna anses vara den viktigaste egenskapen för att kommunicera effektivt. It's not what you tell them - it's what they hear. Vi får mycket skolning i skriftlig och muntlig framställning men hur är det "lyssning" på den fronten? Den vanligaste orsaken till att ett budskap inte går fram som det ska är att båda parterna helt enkelt antar att felet ligger hos den andra parten, och alltså låter bli att rätta till sina egna misstag.

Det är intressat. Intressant. Intressant. Nyttigt. Säkert. Men jag orkar inte bry mig. Ord in och ord ut. It's in the eyes of the beholder, a matter of opinion. Okej, så jag kommer dö tio år i förtid för att jag inte är aktivt religiös? Jag borde meditera 20 minuter om dagen. Öva på att andas. Fokusera på ett ord. Hushålla med mina fyra sorters energier. Informationen går fram som fullständiga och förståeliga meningar. Men vem tillämpar någonsin något de lärt sig i skolan? Förutom de rent praktiska kunskaperna, som hur man lagar plättar eller tillverkar ett batteri?

No comments: