Sunday, November 2, 2008

Igår hittade jag ett megaenkelt recept på ICA som jag verkligen skulle vilja prova. Men delar av min familj är oftast lite skeptisk till nya påhitt i köket, så jag måste nog göra det när jag är ensam.

Sesam- och fetaostgratinerad fiskfilé
(4 portioner)
600 g fiskfiléer (gös, hajmal eller hoki)
100 g smulad fetaost
2 dl creme fraiche
2 msk kapri
2 msk hackad dill
1-2 tsk rivet limeskal
1/2 dl riven smakrik ost (tex svecia eller italienska pecorino)
1-2 msk semamfrö
salt, pepparmix, gräslök

1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Skölj och torka fisken. Ta bort eventuella ben. Krydda med 1/2 tsk salt och 1 krm pepparmix. Lägg filéerna på ett ugnssäkert fat.
3. Rör eller mixa samman smulad fetaost och creme fraiche till en kräm. Blanda ner kapris, dill och väl tvättat rivet limeskal. Häll blandningen över fisken och bre ut den jämnt. Strö över smakrik ost och sesamfrö.
4. Stek fisken mitt i ugnen, 12-15 minuter.
5. Garnera med gräslök och bjud genast med spenat- eller fullkornspasta och en rejäl salladstallrik.

(Detta recept är från oktobernumret av Buffé 2007)

Jag tror verkligen det här kan bli en favorit, men jag har bara några funderingar: Hur smakar kapris egentligen? Vad kan jag byta ut det mot om jag inte tycker om det?

1 comment:

Zäta said...

Jag har ingen aning, kändes som något man inte äter så ofta? ska fråga Agnes, tror de äter det... annars tycker jag det låter som att det är väligt gott^^