Tuesday, October 28, 2008

Tottedagbok 28 oktober

Nu har mer än halva tiden av Tottes vistelse gått och jag fascineras av att det jag skriver fortfarande har ganska mycket innehåll och kvantitet utan att jag behöver upprepa mig. I natt var det frost, men det är på något sätt ändå inte speciellt kallt på morgnarna, under dagen däremot har det varit riktigt ruggigt. Vädret lider av något slags varannandagssyndrom.

Totte har nog börjat förknippa nyckelljudet i förrådsdörren med att han får något gott att äta för han sniffar nyfiket i luften när man kommer in. Men ibland blir det inte alls så spännande som han hoppas, för då är det bara elaka Jonna som kommer för att rycka upp honom ur den sköna morgondvalan och förvisa honom ut i den råa verkligheten innan hon skyndar iväg till jobbet.

Och idag var det mer än så som blev helt på ända. När det började skymma kom det ingen Jonna och pratade och matade och kliade Totte bakom öronen som det brukar, för att han inte skulle tycka det var så hemskt trist att bli instoppad i den lilla buren över natten. Oj, vad han måste ha blivit fundersam, han som just börjat vänja sig vid rutinerna på det här stället. Men Jonna hade ärenden och ringde ställföreträdande kaninvakt Monika för att ge direktiv. På väg mellan det ena ärendet till det andra ringde hon upp igen för att kontrollera att allt gått bra. (Det upptar mycket mer tankeverksamhet att passa någon annans djur än när man har ett eget).

-Jaa, det var inga problem. Men det är väl okej att ha honom inomhus en liten stund ibland? Han var alldeles blöt om magen och kall om nosen, så jag tänkte att han kunde få skutta omkring här inne i värmen en stund så han kan somna torr.
-Jaha, ja men visst, det kan du ju prova. Men du får nog ha lite koll på honom, så han inte äter på något han inte ska eller gömmer sig på något knepigt ställe...
-Mm, men jag har redan gjort det alltså, han nosade bara lite snabbt på golvet och kröp tillbaka upp i famnen igen varje gång jag försökte sätta ner honom. Nu är han ute i sin bur. Han fick en bit morot och gurka. Jag tänkte att han skulle ha alldeles tråkigt och inte se vad han åt om det var för mörkt så jag lämnade lampan på. Du får släcka och säga godnatt när du kommer hem från träningen.

GODNATT FRÅN TOTTE OCH JONNA,
TILL EGYPTEN!
(Tidsskillnad?)

No comments: