Sunday, October 12, 2008

Dagens Zorro - III

Åh jag höll på att glömma. Kanske hade det varit lika bra, men jag måste faktiskt skriva dem här citaten för annars tar de aldrig slut och då kan jag dels inte låna ut boken och så kan jag inte heller börja skriva om andra böcker emellan. Så det får bli en kortis idag.

* * *
Den här passar nästan för bra med tanke på hur jag mår och varför jag mår så. Jag är så öm och mörbultad men ganska lycklig. För idag var det kul att träna, båda gångerna, så som det ska vara och lite så som jag kände mig när jag läste det här:

"Han började läsa allt han kom över. "Avhandling om Fäktning och Kompendium om Duell" av mästaren Manuel Escalante, upptäckte han nu, var en samling av idéer som var påfallande lik indiandernas Okahué, för den handlade också om heder, rättvisa, aktning, värdighet och mod. Förut hade han bara lärt sig fäktning under lektionerna han fick av sin far och härmat efter de rörelser som fanns avbildade på sidorna i handboken, men är han nu började läsa den fick han klart för sig att fäktning inte bara handlar om att skickligt hantera florett, svärd och värja utan också är en andlig konstart."

* * *

Okej, bara en liiiten till då? (A). Har jag nämnt att jag förälskade mig i den här boken så totalt som det går, hals över huvud, nästan religiöst :P Och jag gör det om och om igen nu, hela tiden.

"I början hade Regina ansträngt sig för att anpassa sig till makens vanor, till hans språk med de hårda konsonanterna, hans fixa idéer, hans dystra religion, de tjocka murarna i hans hus, de snäva kläderna och knäppkängorna av chevreau, men ansträgningen blev henne övermäktig och till slut gav hon upp. Av kärlek hade hon försökt ta avstånd från sitt ursprung och bli spanjorska, men det lyckades inte, för hon fortsatte drömma på sitt eget språk."

No comments: