Monday, June 30, 2008

Köpa skor

Jonna går in på Team Sportia med målet att till slut investera i ett par nya joggingskor. Hon har bestämt sig för att göra det ordentligt den här gången och ta hjälp av kunnig personal så att hon äntligen kan få slippa ont i benen. Hon stegar fram till kassan.

Jonna: Hej, jag behöver ett par nya joggingskor...
Expediten: Det kan jag hjälpa dig med, ställ dig där borta och vänta en halv minut.

Jonna går bort till skoavdelningen och tittar på raderna av skor i alla modeller och färger och suckar litegrann. Det är varmt och jobbigt och hon har ingen lust alls att prova sig igenom alla de här!

Expediten: Sådär, då ska vi se... har du några speciella önskemål på vad dina skor ska klara av?
Jonna: Ähm, jag får ganska lätt benhinneinflammation på våren...
Expediten: Då behöver du bara bra dämpning. Hur mycket springer du ungefär? Tre mil i veckan? Fyra kanske?
Jonna: Det har jag inte riktigt tänkt på men (betänketid för lite räknande på fingrarna) jaa, det kan nog stämma.
Expediten: Tyckte väl det, ta av dig skorna.

Jonna tar av sig skorna och expediten tittar ner på hennes fötter i några sekunder.

Expediten: Du ska ha extra pronationsstöd också... Asics!... Storlek 39? Jag går och hämtar ett par som borde passa.

Expediten går iväg in på lagret innan Jonna fattat vad som har hänt och återvänder strax med en skokartong. Han packar upp båda skorna och ställer ner dem på golvet, Jonna sätter på sig dem en i taget och det är de skönaste joggingskorna hon någonsin kan minnas att hon haft på sig.

De är väldigt fina och dyra men Jonna går nöjt därifrån med känslan av att ha gjort sina snabbaste och bästa skoaffär någonsin.

Skötselråd: Ta hand om dina joggingskor så håller de längre. De ger fullgott stöd i minst 150 mil, sedan ska man vara uppmärksam på tecken som visar att det är dags att köpa nya. Ta ur den löstagbara sulan när du har sprungit så både den och skons insida torkar ur ordentligt, skorna ska torka relativt långsamt för att inte riskera att något av materialen spricker så inga torkskåp! Skölj eller borsta bort smuts regelbundet, tyget går inte sönder lika fort om det är rent. De flesta skor tål maskintvätt på låg temperatur och med milt tvättmedel men du kan fråga på affären om du vill vara säker, eller så tvättar du dem för hand med tvättmedel då och då när det inte bara går att borsta/skölja bort smutsen. Om du tycker att skorna luktar illa kan du lägga dem i en plastpåse i frysen ett tag, det tar död på bakterier.

1 comment:

Anonymous said...

Det måste vara något med den där affären. :) Där jag köpte mina joggingskor och det var också de första jag provade. ;) Hehe.