Tuesday, June 10, 2008

Brottarprinsessan

Igår spontanköpte jag en barnbok. Av någon konstig anledning tog jag upp den och började bläddra och av någon anledning, kanske samma, fastnade jag med blicken på några rader på sida 35:

"Du ser ut att vara en kul typ. Kan du spela fotboll?"
"Jag älskar att spela fotboll!" ropade prinsessan.


Då var saken klar, den här boken måste jag ju ha. Speciellt som den bara kostade fem kronor och baksidetexten löd:

Tror du att prinsessor är söta och gulliga, alltid måste räddas och inte klarar något själva? Då skulle jag vilja veta vad du tycker när du hört de här sagorna!


Först nu la jag märke till att den hette "Brottarprinsessan - och andra sagor" och att illustrationen på framsidan föreställde en flicka med rosa klänning och krona som lyfter en vakt på raka armar. Pippi-inspirerat?

I boken finns tre sagor, först "Brottarprinsessan" förstås och sedan "Georgiana och draken" samt "Den förtrollade paddan". På vägen in till Stockholm läste jag den första och somnade sedan gott med ett leende på läpparna. Jag vill ge er ett litet smakprov från varje saga så att ni förstår!

Utdrag ur Brottarprinsessan:
Det var en gång en prinsessa som var en och åttio lång, som tyckte om att gå sina egna vägar och som älskade att brottas. Varje dag brukade hon utmana vakterna vid sin fars slott på brottningsmatcher och varje dag var det hon som vann. [...]Prinsessan hade ännu en ovanlig hobby. Hon tyckte om att köra gaffeltruck.


Utdrag ur Georgiana och draken:
Det var en gång ett land långt borta, där det bodde en kung i ett gyllene slott. I slottet fanns det tv i verja rum, en läskautomat i biljardrummet, och i tronsalen fanns en glassmaskin som kunde spotta ur sig etthundrafyrtiosju olika glassorter. I alla vattenfall i slottsträdgården rann det saft, och leran längs kanterna var choklad. Kungen hade ett enda barn, prinsessan Georgiana. Hon hade rött hår och gröna ögon, och ett mycket eldigt temperament, och hon älskade att spela fotboll och att göra djärva saker, när hon kunde komma på några.


Utdrag ur Den förtrollade paddan:
[...] Drottningen, prinsessans mamma, hade givit sig av hemifrån slottet många år tidigare, när Grizelda var en liten flicka, för att söka sin lycka som racerförare, så kungen hade tvingats uppfostra sin dotter helt på egen hand...

No comments: