Sunday, June 7, 2009

Na Sdrovje

Soffan på gymmet är livsfarlig! Jag fastnade där med en tidning och sällskap i form av sms hur länge som helst. Folk kom och gick, såg på mig och trodde väl att jag bara latade mig, att jag säger till folk att jag ska gå till gymmet för att verka duktig och sen sitter jag bara där och läser. Men jag hade ju tränat klart, tragglat mig igenom ett pass jag inte är så förtjust i eftersom det är för mycket obekväma maskiner och nu unnade jag mig en stund med intressant läsning.

Eftersom aktiviteterna denna förmiddag gjort mig på så otroligt bra humör kommer ett bonustips: Rödbetor!

Om jag var med i "Halv Åtta hos Mig" skulle jag ha ryskt tema, och frågan är om man då kommer undan den häftiga rödbetssoppan Borsjtj!?

Efter lite olika sökmetoder på internet kan jag konstatera att det finns väldigt många olika varianter. Här är en enkel variant:
1 kg färska rödbetor
2 gula lökar
2 morötter
400 g vitkål
1 liter grönsaksbuljong
1 lagerblad
1 msk vinäger
peppar
gräddfil/creme fraiche

Skala rödbetorna, löken och om det behövs moroten. Finstrimla tillsammans med vitkålen i en matberedare (eller riv allt på rivjärn). Fräs i en gryta med lite matfett/olja. Häll på buljongen och tillsätt lagerbladet, vinägern och peppar. Låt soppan sjuda under lock i ca 20 minuter. Servera med en klick gräddfil.

No comments: