Friday, August 31, 2012

Vi kan kalla honom Jimmy

Det är mycket jobb med en C-uppsats. Men det lämnar också mycket utrymme för att fördela sin tid lite som man vill. Och framförallt behöver man ta pauser. Aktiva pauser helst, inte bara sätta sig och vänta på att ta tag i uppsatsen igen, utan pauser då man faktiskt gör något helt annorlunda. Efter det kommer man nästan alltid tillbaka med bättre idéer.

Första veckorna flöt på som om vi aldrig gjort annat. Men nu har vi fastnat i statistikteori och fattar ingenting. Då behöver man de där pauserna extra mycket. Jag hade redan börjat ströläsa lite jägarexamenteori, så det tänker jag kanske fortsätta med.

Men såsmåningom behöver man i sin tur en paus ifrån det, annars blandar man ihop alla olika kaliber och fågelarter. Jag funderade ganska länge på att "självlära" mig lite grunder i något nytt språk (italienska eller tyska), men nu har jag tagit mitt förnuft till fånga och börjat staka in på ett annat spår.

 Såhär är det: Det viktigaste just nu är Gissa. Jag har läst och läst, försöker ta till mig av alla duktiga och engagerade hundägares tips. Det finns en miljard olika tankar och alla är så övertygade om just sina egna metoder, jag antar att alla har sina poänger, men jag hittar ingenting som känns helt rätt i magen för mig (oss). Det blir paralyserande. Det går alltså inte att göra rätt? Fortsätter det så kommer jag bli så rädd för att göra "fel", att jag gör ingenting alls. Och det, mina kära vänner, känns inte som en Jonna-reaktion eller -strategi.

Så det blir inget språkprojekt, kanske hamnar till ochmed jägarskolan lite på is. Högsta prioritet blir bara att att hitta min egen trygghet och säkerhet till hur jag själv vill jobba (jag hade den alldeles nyss, jag kan ju det här, men ju mer jag läste desto mer förvirrad blev jag). Jag har dessutom en ny idol i frågan, så jag vet äntligen vilken ände jag ska börja i. Gissa är för liten för att vara en aktiv del i allt det här, men lyckligtvis kan man lära sig mycket om hundträning även medan en valp sover. Kan kanske låta märkligt att jag återvänder till böckerna fast det är läsandet som har låst mig. Men det blir bra det här. Nu vet jag ju vad som ska läsas och varför, så slipper jag hatta fram och tillbaka mellan olika kapitel i olika "skolor" som säger emot varandra fast de egentligen menar samma sak. Jag har inte alls ändrat min grundsyn, jag behövde visst bara komma lite vilse för att hitta tillbaka. Starkare.

Nu ska G ensamtränas, och jag passar på att springa till biblioteket. Pepp!

No comments: