Thursday, May 14, 2009

Jag visste väl det, att jag skulle hinna återkomma en gång till (minst). Det är en sak jag tänkt undvika hela dagen, undvika att skriva om, eller att ta upp för debatt. Men sedan kvarstår ju det faktum att jag lyssnar för mycket på radio, så jag har lyckats bli påmind ungefär en gång i timmen, eller hur ofta nyheterna nu är, och droppen kom nu när jag vaknade till just den här radionyhetsnotisen som jag irriterade mig på i morse. Det var inget trevlig uppvaknande och det kanske lyser igenom i texten nedan, men jag menar och står för vartenda ord (utom stavfel).

Det var om en tjej, nybliven mamma, som inte fick försäkra sig för att hon var för överviktig, beskedet hade sårat hennes stolthet eller något så nu skulle hon stämma försäkringsbolaget. Oftast i sådana här mål står man ju på den lilla individens sida i kampen mot det stora företaget men här måste jag också få säga stopp. Det här var inget personangrepp eller hets mot folk grupp eller vad man än vill kalla det som får det att låta hemskt känslokallt och orättvist, det var en siffra på ett papper som sa att man inte fick försäkra sig hos dem om man hade ett BMI högre än 35, precis som vilken annan åkomma som helst som står i deras papper att man inte ska ha. De måste faktiskt få dra en gräns och jag tycker de har dragit den ganska generöst och högt. Det är en riskfaktor, ett sjukdomstillstånd, faktiskt, oavsett vad andra tester säger nu så kommer det leda till någonting om levernet inte ändras, det är inte bara en möjlighet utan en självklarhet.

Den här kvinnan kanske inte inser det nu, men sen när hon gått ner så mycket i vikt att hon faktiskt får teckna sin försäkring så borde hon vara väldigt glad och nöjd över att någonting öppnade hennes ögon. Ibland ska man faktiskt inte leta felet hos den andra parten, det kan hända att de bara är ärliga, vill ditt bästa och att det är du som behöver ändra på dig för att ni ska komma vidare. Över hundra kilo är väldigt mycket om man är under 1.70 lång, man kan omöjligt må helt bra i ett sånt tillstånd och man kan inte heller skylla 60 kilos övervikt på en naturlig uppgång p.g.a graviditet vad jag vet.

Tack för ordet,

No comments: