Tuesday, January 6, 2009

Tribute

Nu mer än någonsin förtjänar Malin ett hyllingsinlägg, eftersom jag fick den coolaste försenade julklappen/bararandomspontana presenten av henne igår. En gangster/hiphopparbild på henne själv (tagen av mig), signerad och inramad, färdig att sättas upp på min kändisvägg (eller att tas med och ställas bredvid sängen i Spanien och prata med när jag behöver vägledning).


Malin blev lovad ett hyllningsinlägg när den här bloggen startades. Inte nog med att hon skrev den allra första kommentaren hon är också den som med tydlig marginal kommenterat mest (typ tre gånger, en sann bedrift :P). Det har tagit mig nästan ett år att samla på mig de ord jag tror mig behöva för att våga mig på att skildra denna storhet. Eller litenhet, för att associera till ett av mina favoritadjektiv för att beskriva henne; kort. Att vara kort är ingenting negativt. Jag älskar korta människor. Jag har själv varit kortast i klassen/laget/släkten så stor del av mitt liv att jag fortfarande ser mig själv som kortare än medel. Jag trivs med det och känner ett speciellt band till andra som är med i korta människors klubb. Däribland Malin!

Det är så lätt att göra Malin glad, och att göra andra människar glada är ett av de bästa sätten jag vet för att själv bli på lite bättre humör när jag känner sig vilsen i den grå vardagen. Allt man behöver göra är att tipsa Malin om en bra bok, film, tv-serie eller artist och tillbaka strålar omedelbart ärlig och uppriktig tacksamhet och lycka. För Malin är himla bra på att tycka om saker som jag också tycker om och delad glädje är dubbel glädje, som man brukar säga. Har man tur (och det har man oftast med Malin) så får man dessutom ett annat minst lika bra tips i belöning och vips är man glad och motiverad igen. Innan vi vet ordet av kommer Malin dessutom vara en publicerad författare/låtskrivare/rockstjärna, och då kommer jag kunna göra andra glada genom att tipsa dem om hennes verk. Everybody is a winner och Malin är den självskrivna matchhjälten.

Ja, Malin är så bra att hon skulle kunna ha "bilden" fastklistrad på näthinnan dygnet runt hela sitt liv, och det skulle ändå inte vara nog för att visa hur mycket vi alla tycker om henne. Malin är så bra att hon skulle kunna VARA bilden, och det skulle inte HELLER vara nog!

På senare tid har jag inte haft privilegiet att träffa Malin lika ofta som tidigare, istället har jag smsterroriserat henne. Trots att det är gratis för mig att fråga men kostar henne skjortan att svara får hon mig aldrig att känna mig irriterande eller oönskad. Gång på gång kommer hon med det ena goda rådet efter det andra. Hon är en aldrig sinande ström av modern livsstilsvisdom.

I ett försök att betala tillbaka dessa rådgivningstjänster var mitt nyårsråd till henne att hon skulle starta en blogg med "dagens råd" som tema. Jag och Z och många med oss skulle troget läsa den varje dag! Om det började bli sent och jag fortfarande inte haft tillgång till en dator med internetuppkoppling under dagen skulle jag få guruabstinens och göra allt som stod i min makt för att kunna få reda på vad Malin skrivit just idag. Om jag mot förmodan, ve och fasa, blev tvungen att gå till sängs olyckligt ovetande skulle jag kompensera genom att läsa flera gånger nästa dag och följa råden extra nogrannt.

malinsrad.blogg.se - en given succé!

3 comments:

Anonymous said...

Jag är... jag är rörd.:Å

Zäta said...

Zäta vill även tillägga:

Malin var från början egentligen inte min vän, utan min väns vän, eller en väns systers vän eller en människa man vet vem det är utan att veta varför. Jag tycker om världen är liten senarier, och att Jonna skulle förstå att jag kände hennes klaskamrat genom en viss gemensam tyskalärare är ganska roligt.

När Malin satt alldeles ensam i korridoren, inte alls för att hon inte har vänner, utan för att klcokan råkade vara straxt efter åtta och skolan inte började än på sisådär 40 minuter så förgyllde hon mina mogonar. Jag tror verkligen inte Malin är en morgonperson men min inställning till dem blev ljusare när jag visste att det skulle sitta en liten färgglad person och prata igenom morgonen med mig!

Hurvida Malin är en morgonmänniska hoppas jag få reda på när Malin, alla guldhjärtan personifierad, tyckte att jag bordeha en nyckel till hennes blivande bostad. Mitt hjärta skenade, blodet rusade, jag var förälskad! Frukostar med spanskaläxor, jag kan inte bli Lyckligare! Någon som har ens tänkt tanken på att erbjuda mig något sånt har vunnit mitt hjärta, och jag ska baka så många scones med smulans kärleksdryck som jag bara kan förmå för att göra Malin lika lycklig!

Anonymous said...

Såklart att du ska ha en nyckel! Annars kommer dörre alltid att stå olåst...