Sunday, July 26, 2009

Diamanten bland diverse guldkorn

Jag vet att ingen orkar läsa långa inlägg, och jag bryr mig faktiskt inte, men ni boknördar. Jag har hittat en diamant bland guldkornen!

Jonna, minns du att du frågade vem jag skulle träffa om jag fick välja vem som helst, död eller levande? Jag tror jag har gjort mitt val, eller egentligen vill jag nog inte träffa honom alls, jag vill brevväxla med honom. Jag vill ha en brevvän vid namn Niel Gaiman och sen skulle jag nog göra en bok av alla hans brev jag har fått.

Jag har köpt ytterligare två böcker av honom, och jag tänker inte skriva om deras handling. Jag försökte förklara för mamma vad de handlar om men det går inte, det blir krångligt, löjligt och klumpigt. Vilket inte alls gör böckerna rättvisa, så därför låter jag bli. Det var det jag sa till mamma efter något misslyckat försök, och försökte istället förklara det som jag och Viktor säger är "typiskt Gaiman" varje gång vi knackar på varandra, tar ut hörlurarna, visar och ler åt något ur de böcker vi kom hem med idag. Något med språket är det iallafall, det är saker som dyker upp som inte riktigt har med själva stommen att göra, det är som om små bitar av den röda tråden har fransats av, fast de sitter fortfarande kvar så man kan se och läsa dem. Men det är inte bokens story som de hör till, men de gör ändå boken rikare.

Mamma förstod fort vad jag menade, och hon frågade om det var som de små figurerna i Pettson ungefär? Ni vet de
som dansar tango till grammofonen, till hälften dolda under bordet
som skäller på Pettson (trots att han aldrig hör) för att han skräpar ner med smulor utanför hennes farstu när han äter skorpor till frukost.
eller som i en kastrull uthärdar regnstormen när Pettson och Findus skurar golvet?
Det är alldeles precis så, mamma satte ord på intrycket boken ger. Iallafall vad den ger mig.


(Jag äger nu tre böcker av Niel Gaiman, och jag kommer låna ut dem till er vare sig ni vill eller inte. Böckerna är: The Graveyard Book, Stardust och Anansi Boys. Viktor äger Smoke and Mirrors, Good Omen och Coraline. Vilka också går att låna om man vill=P)

4 comments:

Malin said...

Stardust är en av mina favoritfilmer, och alla vet ju att böckerna och jättemycket bättre än filmer (med undantag av Ondskan), så jag ser fram emot att läsa boken!;D

Zäta said...

Jag håller på och läser den just nu, men den borde vara klar ganska snart(A) Och graveyard book måste du läsa, den tar jag med mig på tisdag!

Malin said...

Men jag har en rad böcker att läsa!

Jonna said...

Och frågan var faktiskt om du får skriva ETT brev till EN person och få ETT svar, vem skulle det vara. Inte vem du skulle vilja träffa, det skulle ha varit en alldeles för klyshig fråga.