Thursday, July 10, 2008

Poesi

Jag sitter på systers balkong och läser. Efter Snabba Cash fortsatte jag på det kriminella spåret och gav mig på "Svensk Maffia", jag vet inte vad det är med mig, så här lång tid brukar det väl aldrig ta att läsa en bok!? Speciellt inte när den är så här bra! Och jag som ska hinna läsa så mycket nu när skolan är slut!

Hur som helst, nu är jag ändå inne på sluttampen. Efter att ha läst om Hells Angels, Bandidos, Wolfpack, Original Gangsters med flera handlar det nu om juggarna och plötsligt fick de här orden mig att associera till en av få dikter som jag faktiskt känner till och tycker om.

"Han var en vän till svenska kungen och landets elit, en riddare som dog som en serbisk man ska dö, inte liggande i en säng."


Dikten jag associerade till heter Let me die a young man's death och är skriven av Roger McGough, som också har skrivit en massa annan enkel men fin och rolig lyrik som faller mig i smaken. Och att det kommer från mig är ett riktigt gott betyg!

Let me die a young man's death
not a clean and inbetween the
sheets holywater death
not a famous-last-words
peaceful out of breath death

When I'm 73
and in constant good tumour
may I be mown down at dawn
by a bright red sports car
on my way home
from an allnight party

Or when I'm 91
with silver hair
and sitting in a barber's chair
may rival gangsters
with hamfisted tommyguns
burst in and give me
a short back and insides

Or when I'm 104
and banned from the Cavern
may my mistress
catching me in bed with her daughter
and fearing for her son
cut me up into little pieces
and throw away every piece but one

Let me die a young man's death
not a free from sin tiptoe in
candle wax and waning death
not a curtains drawn by angels borne
'what a nice way to go' death

No comments: