Friday, February 8, 2013

MIGRÄN



Jag har, genom livet, drabbats av en del fall av migrän. Inte på något vis mest, eller värst av alla, men tillräckligt för att veta att det är skillnad på migrän och annan huvudvärk (jag har visserligen aldrig "bara" huvudvärk, men jag har haft ont i huvudet, sekundärt till t.ex smällar, och det är helt enkelt inte jämförbart med migrän).

När jag känner av att migrän är på gång vill jag lägga mig i ett mörkt, tyst och svalt rum. Jag vill inte att någon ska försöka hjälpa mig eller prata med mig eller ge mig vatten. Jag vill bara ligga där, på ett särskilt platt och tungt sätt. Det får inte vara veck på lakan eller kläder, för sånt gör ont och stör. När allt stämmer så somnar jag (utan värktablett för de hjälper ändå inte). Sedan vaknar jag, då är jag kanske lite känsligare för ljus och en aning en skakig, men på det stora hela är det bra igen. Jag behöver sova olika länge varje gång, men jag sover allt tills det är bra. Som om kroppen "vet" det.


I måndags hade jag det värsta migrän-anfallet (heter det anfall? attack?) någonsin. Och det yttrade sig inte alls enligt min invanda standard beskrivet i föregående stycke. Det tog dessutom 2 dygn att återhämta mig, så först igår kände jag mig starkare igen. Starkare, men arg! Ska det bli sådär varje gång så kommer det helt enkelt inte att fungera. Jag klarar inte det

Kunskap är makt, har jag hört. Så jag gör det enda jag kan för att rusta mot fienden: Läser.

Migrän är dock utanför mitt område. Det finns väl en del kostfaktorer, men jag har faktiskt ingen aning om ifall de är spekulatoriska? Bevisade? Anekdotiska? Jag är inte ens säker på vilka de brukar sägas vara (utom ost, rödvin och choklad - som jag inte är någon storkonsument av). Så eftersom isen känns lite tunn runt ämnet, är det extra svårt att veta var jag ska börja. Jag förutsätter inte att jag ska kunna gå till botten av problemet, om det redan fanns en enkel lösning skulle väl inte folk ha migrän längre. Jag vill bara veta det som går att veta.

Mitt privata bibliotek här i Sjöstaden är ganska begränsat (14 böcker) så där fanns inte mycket att hämta. Bläddrade lite i Internmedicin igår, där ordet "migrän" nämns ca tre ggr på 833 sidor och inte tillförde något nytt. Förutom att huvudvärk huvudvärk med kräkning är en varningssignal för symptomatisk huvudvärk och indikation för datortomografi/MRT av skallen. Men riktigt så nojig är jag inte. Ännu.




Sökandet går vidare. Var? Jag tänker... Cochrane Review?

No comments: