Wednesday, February 6, 2013

FYSIOPODDEN

Om jag minns rätt, så var det någon gång under första halvan av förra året som jag första gången hörde talas om Fysiopodden (läsare/medbloggare rätta mig om jag har fel). Idag har jag officiellt lyssnat på alla hittills utgivna avsnitt. Det finns till att börja med två saker jag vill påpeka med anledning av detta.

1) Det var orimligt sent för en sån som jag att höra talas om en sådan sak som Fysiopodden så pass sent som jag gjorde. Jag älskar träning, älskar poddradiokonceptet och tycker väldigt mycket om vetenskap och forskning. Det känns fullständigt orimligt att ingen i min bekantskapskrets kände till Fysiopodden tidigare än såhär, och om jag var en person i min bekantskapskrets som av en slump ramlade över Fysiopodden, så skulle den första personen jag tipsade vara: Jag!

2) Det har tagit lite längre tid än jag är stolt över att ta mig igenom alla avsnitt. Till en början kunde jag lyssna på typ 3 avsnitt om dagen. Men sedan jag insåg att jag blivit lite manisk och ibland var tvungen att lyssna på samma avsnitt en gång till för att jag blandade ihop allting och inte riktigt kom ihåg vad det handlade om/vad man kommit fram till. Så jag drog ned på det, till kanske 1-2 i veckan, har successivt lyssnat på nya avsnitt som kommit ut samtidigt som jag "lyssnat ikapp" gamla avsnitt. De senaste tre dagarna har lyssningsfrekvensen peaket igen, när jag började känna att jag snart var i mål så gjorde jag en spurt. Så alldeles nyss lyssnade jag färdigt på avsnitt 56 om rörelsekvalitet, och eftersom jag igår hade lyssnat på samtliga tidigare avsnitt förutom det, så är jag nu officiellt i fas. Det känns toppen!

Nu skulle jag kunna göra ett försök att recensera/sälja in detta fantastiska poddradioprogram till er som (eventuellt) läser detta. Men tanken känns svindlande. Det finns så många aspekter. Jag försöker dra mig till minnes allt som tagits upp och sammanfatta detta, men det går bara inte. Jag tror och hoppas att de gör det bättre själv (http://fysiopodden.se/) Och att mitt löfte om att fortsätta följa deras framfart är betyg nog! Jag har uppriktigt under tidens gång varit orolig att Fysiopodden ska hinna "försvinna"/läggas ner innan jag hunnit ikapp, men nu är jag lättad, nu är jag på spåret och kan lägga mer tid på att faktiskt reflektera lite efter varje avsnitt också.

Jag har skrattat högt otaliga gånger, men mig veterligen bara gråtit till ett avsnitt (39). Jag har suttit djupt försjunken i dessa avsnitt på mången buss och tunnelbana. Stått utanför jobbet/skolan några minuter extra för att hinna lyssna färdigt innan jag kliver in genom dörren och blir avbruten. Stressat rotat fram papper och penna ur väskor/fickor för att hinna skriva ner någon intressant/bra information som har tagits upp. Missat många studietimmar för att istället ta en långpromenad och lyssna på Fysiopodden.

Grabbar, ni är otroligt inspirerande.Tack för att ni gör det lättare för mig att fortsätta hålla mig nördigt uppdaterad om detaljer kring träning och fysiologi, trots att jag har lite för mycket andra åtaganden för att ha tid att läsa på så mycket som jag skulle vilja. Ni gör det åt mig, och paketerar det på bästa tänkbara sätt!

Jag väntar med spänning på 57!

2 comments:

Wille said...

Kul att du gillar programmet! Vi kommer vara ute och föreläsa i landet i maj så om du befinner dig i eller i närheten av Stockholm, Uppsala eller Linköping får du gärna komma förbi. Mer precis information kommer upp inom kort.

Zäta said...

Jag gjorde ju precis det du sa, så fort jag fick nysen om det så fick du reda på det ;)