Wednesday, February 13, 2013

Duktig hund!

Idag var en lång dag i "skolbänken". Men bra. Och ännu bättre blev den när jag fick med mig Gissa ut på en springrunda på kvällen. 

Det är kanske lite kontroversiellt i hundvärlden men ja, Gissa springer tillsammans med mig. Jag skulle visserligen inte ta med henne på superlånga monotona pass (kör ändå sällan/aldrig långpass själv längre...). Hon må vara vältränad för att vara 9 månader, men det finns ju viss anledning att tro att hundar inte ska överansträngas under tillväxten, och stora raser mognar sent, så det kan vara dumt att chansa/pressa.

Dock ska man inte överdriva åt andra hållet heller, vilket jag vill påstå att många gör! Aktivitet bygger också ett starkare skelett, även (framförallt?) hos växande individer. Så att inte låta hunden gå i trappor förrän den är typ ett år, inte våga ta långpromenader med valpen osv, det känns fullkomligt befängt! (Ge mig studier på det så ska jag omvärdera, mer principiell än så är jag inte i frågan).

Nåväl, åter till kvällens träningspass!


Intervaller passar oss bra i den fas i livet vi är nu, det är effektivt för mig, men känns inte så uttröttande för Gissa (liknar ju rätt mycket hur en lek mellan två hundar kan vara uppbyggd, korta intensiva "ryck" och sedan lite lågintensivare perioder däremellan). 

De två senaste passen har vi dessutom börjat med ett extra inslag! Jag vill kunna köra drag med Gissa nästa vinter, så vi har börjat experimentera lite. Bara i sjukt liten skala, korta korta sträckor varvat med "springa fint" bredvid, varvat med gång. Dessutom är det inte som om hon egentligen drar så mycket tyngd, jag kutar ju på bäst jag förmår i samma riktning. Mest vill jag bara börja jobba lite på olika kommandon: skillnaden mellan just att dra och att inte dra, ett kommando för att sakta av, och ett för att stanna. (Antar att höger och vänster skulle kunna vara användbart också. Men hur?) Tar det försiktigt av flera orsaker, dels för att hon kanske är lite för ung, men även för att hennes sele inte egentligen är gjord för drag, och för att underlaget för mig känns rätt slirigt och farligt. 

Men FÖRBASKAT vad roligt vi har!

No comments: