Tuesday, January 29, 2013

Det har kommit två nya vetenskapliga studier. Det kommer nya vetenskapliga studier hela tiden, när någon faller inom mina intresseområden och jag får nys om den så läser jag titel och abstract, ibland skummar jag hela och ofta tänker jag "det här skulle jag vilja skriva något om/sätta mig in i". Men så kommer något annat emellan. Det är otroligt hur mycket "ska bara" det finns trots att jag bara jobbar lite extra vid behov och funderar på om jag ska läsa en distanskurs på halvtid eller inte (jag pluggar alltså inte ens halvtid, utan jag bara funderar på det). Vips så är det kväll igen, och nästa morgon snurrar "ska bara-karusellen" igång igen.

De två nya studier jag tänker på just nu handlar om
1) Kolhydrater och prestation.
http://www.nutritionj.com/content/12/1/16/abstract
2) Att protein från raps kan användas istället för sojaprotein.
http://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614%2812%2900237-3/abstract

1) intressant för att de gjort en bra vinkel på frågeställningen, försökt efterlikna verkliga livet istället för väldigt laboratoriemässiga protokoll som är svårt att överföra till riktig idrott. Dessutom är allt som skrivs om idrott alltid intressant att läsa/tolka. Plus att det alltid är skönt att läsa vetenskapliga texter om kolhydrater nuförtiden, när hela det ämnet är så dränkt av anekdotiska "evidens"
2) intressant ur miljösynpunkt. Jag är inte vegetarian, så kanske kommer det inte påverka mig personligen så mycket. Jag brukar dock ofta bli förvånad över att de som är veganer av etiska orsaker slänger i sig soja (ofta genmanipulerad) hur som helst, med tanke på hur dåliga odlingarna verkar vara för miljön. Jag har flera gånger känt att jag vill säga något om det, men att jag inte vet tillräckligt för att hamna i en argumantation, och det stör mig att inte veta. Att sätta mig in i den här artikeln skulle förmodligen både tvinga mig att ta reda på och förstå lite mer kring sojaodlingens effekter, och med lite tur har de väl i artikeln kommit på en potentiell lösning till problemet också. Det vore väl stort och härligt för mänskligheten och naturen!

No comments: