Thursday, August 18, 2011

Mot oändligheten, och kanske vidare.

Jag har tänkt, i säkert tre månader snar,t att jag måste ta tag i punkteringen på min cykel. Jag har svurit över all tid som går förlorad när jag måste gå överallt istället för att cykla. Och svurit ännu mer över de gångar jag blivit tvungen att be om skjuts. Det kan vara trevligt att promenera (eller åka bil), men alltid (alltid!) trevligare med två hjul om man har en tid och passa och inte själv är den som kör.

Så, som jag har väntat på denna dag! Så många dagar som jag har vaknat, och trott att idag (idag!) är den dagen, men sedan stressat mellan tusen andra moment och tappert fått gå och lägga mig ytterligare en cykelfri dag. Och idag blev allting plötsligt bara rätt. Eftersom jag har världen bästa bästa bästa grupp, så har vi utan att göra någonting egentligen, lyckats jobba oss till en helt ledig dag mitt i den värsta hetsen. (All kärlek till Marcus, Henke och Mia för det, de gör nog definitivt mer än tre fjärdedelar av jobbet.) Därför hade jag alltså idag det ultimata receptet för en fantastisk överraskningsledig torsdag:
1. Snooza lite lagom (inte sådär så man blir konstig och illamående och efter resten av dagen)
2. Äta en ordentlig, lång, lyxig frukost lagad med kärlek medan du tittar på ett och ett halvt avsnitt av en bra tv-serie (still in pyjamas såklart).
3. Bli på bra humör för att dagen startat så bra.
4. Inse att du tvättade alla dina kläder igår och sätt på dig favorittröjan.
5. Bli på ännu bättre humör när du ser dig själv i spegeln.
6. Promenera fram och tillbaka till Ersboda (världens ände) för att köpa cykelslang, med radio/bra musik i öronen och frisk och sval, men inte kall, luft.
7. Promenera hem igen.
8. Packa upp dina fynd (för det blev inte bara cykelslang, det blev några böcker och bra-att-ha-saker och dricka till ikväll också såklart)
9. Ät varma mackor med kantarellstuvning och ost till mellis+lunch framför ett till avsnitt av tv-serien.
10. Laga cykeln (igen).
11. Cykla till Polisen och hämta ut ditt pass.
12. Tänk på Sicilien hela cykelturen hem.
13. Vila en stund.
14. Gå till IKSU.
15. Vila en stund till. Kanske ta ett bad.
16. Gå till Mariehem och ha surströmmingspremiär!
17. Öppet för improvisation.

Allt gick så smooth och flow och alla andra bra sätt det kan gå på, fram till punkt 9.

Jag lagade min cykel. Pumpade den. Tittade stolt och nöjd på min prestation, och insåg att den nya slangen verkade hålla luften ännu sämre än den förra. Blev lite irriterad. Skruvade loss. Synade slangen, gjorde ett nytt försök. Samma sak. Blev ännu mer irriterad. Pumpade, lyssnade. Ventilen? Provade tre olika ventiler. Ingenting ville fungera.

Ringde och gnällde och skällde lite på mamma och pappa. Som om det är deras fel att jag inte kan byta en jäkla cykelslang på en gammal oväxlad Husquarna. Fick en massa förslag, som jag såklart redan testat de flesta. Min snälla verktygsgranne C. Boström gick förbi och uppmuntrade mig lite, kanske ganska besviken över att jag inte behövde låna skiftnyckel den här gången.

Vid det här laget hade jag redan bestämt mig för att ge upp. Men jag hade ju köpt två slangar "just in case" (jag antar att det var det som jinxade mig, hade jag bara haft en slang hade jag ju bara haft en chans, och allt löser sig alltid på det antal chanser man har, right?). Så jag blev uppriktigt förbannad, slet upp förpackningen till det som skulle vara min reservslang till framtiden. Gjorde allt efter konstens alla regler. Väldigt argt men kontrollerat (som en liten My). Satte fast däckhelvetet på cykeln igen, pumpade upp det, vände ryggen till misären och stampade i trappen hela vägen upp till min lägenhet. Lovade mig själv muttrande att "om det inte fungerade den här jävla gången så ska jag fan aldrig mer cykla!"

Insåg att Polisstationen stängt för idag och att jag måste stryka punkt 11 och 12 på listan (vilka egentligen var den stora anledningen till att jag skulle fixa cykeln just idag in the first place).

Punkt 16 och 17 har jag sett fram emot hela veckan, och jag insåg också att om jag ska hinna dit i tid (vilket iofs inte brukar vara så blodigt allvarligt) utan en massa cykelsmuts och frustrationsofräschhet så måste jag komprimera punkt 13-15 också.

Så jag är jävligt o-nöjd just nu. Och kanske kunde jag ha förmedlat det på ett tidseffektivare sätt. Men tiden är ju ändå ute så veeeeem bryr sig? Det tar en halv jävla dag att gå till Biltema på Ersboda och köpa en cykelslang, det tar nästan lika lång tid att fatta vilka jävla siffror man ska kolla på så man får rätt slang med sig hem, sedan tar det den andra halvan av dagen att gå hem igen, och så visar det sig att det rent objektivt inte är en endaste gnutta fel på den gamla slangen, utan att den bara fejkar punktering så fort den sitter på just min cykel!?

No doubt, att ikväll kommer bli precis lika bra oavsett denna cykelhistoria (och oavsett om "sista gången gillt" nu har funkat eller inte), men precis nu är LESS ett jävligt bra ord.

No comments: