Thursday, January 28, 2010

Regel nummer ett. Förstår du inte det här förstår du ingenting: Det som gör syror sura är vätejoner (H+­).

För att skriva upphöjda tecken i word trycker du Ctrl+, sedan det/de du vill upphöja, sedan Ctrl+ igen för att skriva på den vanliga raden igen.

pH-värdet indikerar hur sur eller basisk en lösning är. Det kan tillexempel mätas med indikatorer, ämnen som ändrar färg beroende på pH-värde.

Blåbär är en naturlig pH-indikator. Du blir blå i munnen för att miljön där är lätt basisk, men mer rödaktig på fingrarna för att huden är lätt sur.

Syror delas in i starka och svaga syror. Skillnaden är att starka syror PROTOLYSERAS fullständigt i vatten och att svaga INTE gör det.

Alla organiska syror är svaga.

Mjölksyra är en organisk karboxylsyra, men tyvärr görs inte nedsänkta tecken lika lätt som upphöjda, så jag orkar inte ge er den kemiska beteckningen.

Dessutom blev jag just extremt kissnödig och förstår därmed ingenting längre. Men. Jag. f å r. i n t e. g å. u t. o c h. b ö r j a. p r a t a!


MSN är också lite farligt. Men något sorl måste jag få ha. Annars sitter jag bara och stirrar.

1 comment:

Zäta said...

Jag förstår! Och visste det mesta. Jag förstår någonting. Vad är regel nummer 2?