Thursday, November 24, 2011

Smygläsaren



Jag sitter ofta och sparar screen shots av roliga saker jag läser/ser på nätet, det är nog mitt försök att bromsa den superflyktiga mentaliteten som uppstått nu, när folk uppdaterar sina bloggar/twittrar/facebooks/tumblr/mfl minst 25 ggr om dagen. Vissa är ju bra smarta, men ingen minns dem, inte ens dem själva, för de kväver sin egen kvalitet i överflöd, excess, kvantitet. Jäkla slit- och slängsamhälle!

Så alltså, Print Screen - Spara som. Och så lägger jag alltihop i en mapp på "skrivbordet" som bara heter "Ny mapp", och så ligger det där och samlar hypotetiskt elektroniskt damm och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det. Men intalar mig själv att det iallafall är lite mindre bortglömt.

Nu kanske jag framstår som tråkig, med just det här exemplet... Men jag tycker, faktiskt, i all sin enkelhet, att det är "sjukt skumt" att @dirtyespresso "såg en geting samtidigt som man kan köpa julmust i butik". Sjukt skumt ju, och värt att reflektera över, inte bara gilla/retweeta (eller vad man nu gör i respektive sociala mediaplattform) och sedan glömma bort så fort man läst nästa 140 tecken. What ever happened to fifteen minutes of fame? En kvart, vem har en kvart över för beundran nuförtiden?

Har du inte klickat upp bilden i större format ännu? Gör det då! Jag tvivlar på att du kan läsa de små bokstäverna i miniatyren ovan, och då förstår du ju inte alls vad jag pratar om! Jag har fler exempel, så häng med lite.

Ta @cecilians långpromenad. Hur många gånger måste hon gå fram och tillbaka över Västerbron för att det ska få räknas som en långpromenad? Och så @mattiasb, han sätter verkligen huvudet på spiken, för hur många vet egentligen NÄR det är meningen att halloween ska inträffa, och framförallt VARFÖR? (Och ändå "firas" det av så många.)

Sist men inte minst, är inte det där med vampyrer fruktansvärt jävla töntigt?

No comments: