Monday, March 21, 2011

Från världens minsta papper

För någon dag sen pratade vi just om favoritböcker, jag själv tyckte mest att en sånpass boknörd som jag ändå anser mig vara borde ha en favoritbok. Men som ni kanske förstår så har jag ingen. Så svaret på frågan "vilken är din favoritbok?" får ett alldeles för tråkigt svar, jag har dock massor av bra böcker som jag mer än gärna rekommenderar och i möjliga fall lånar ut från min älskade bokhylla.

Om vi ska återgå till ovan nämnt samtal som favoritböcker tycker jag ett citat är värt att nämna "min favoritbok är allt mellan Alkemisten och Liftarens guide till galaxen." Nu går det väl i och för sig att hitta mer vilt skiljda böcker, men tanken. "Att en favoritbok är inget man hittar utan något man upplever" kom också med, i så fall tror och ibland annars också faktiskt mest för tillfället men det har hänt tidigare, att min "favoritbok" just nu faktiskt är min alldeles för tjocka grammatikbok. Den har alltid svar åt mig, roliga citat och förvånar mig emellanåt, vidare spännande är den inte, men jag har aldrig varit ett stort fan av deckare ändå.

Det finns dock böcker som måste nämnas här ändå; Över näktergalens golv, för att det var den första som fick mig att uppskatta språkets varianter. Harry Potter, för att när jag växte upp var min första serie jag väntade på böckerna till. Liftarens guide till galaxen, för att var hittar man sån osannolikhet? Svålhålet, för att det är dene enda boken jag fått sån carving efter att jag åkte hem till Jonnas Riala hem och hämtade. Och till Naiv. Super, för att det är på det sättet alla böcker borde upplevas.

1 comment:

Jonna said...

Well said, och tack för att du är en bra kompis :)