Monday, September 10, 2012

Vecka 1

I NFL finns det 32 lag (uppdelade i två conferences, som vardera består av fyra divisioner, med fyra lag i varje). Igår spelade 26 av dessa 32 lag match. Det är mycket att hålla reda på för ett trött Jonna-huvud. Tidigare i veckan (torsdag) "tjuvstartade" serien med Dallas mot NY Giants (i mitt tycke två giganter, en mer påläst person kanske skulle kanske kunna säga hur väntad/oväntad Cowboys seger var, för mig kunde det ha gått åt vilket håll som helst), ikväll spelas de två sista matcherna i den här omgången. So far, so good. Ett par matcher per kväll kan även jag hålla reda på.

Men Sunday Night Football är alltid lite rörigare. 13 matcher, varav 9 stycken dessutom började samtidigt, fast man bara kunde se en i sin helhet och glimtar av de andra. Kaos.

Jag hade "tippat" såhär:
  • Texans slår Dolphins (rätt, även om jag hoppades på Dolphins så hade de nog ingen chans)
  • Patriots slår Titans (rätt, även om jag hoppades på Titans)
  • Rams - Lions, Seahawks-Cardinals, Panthers-Buccaneers: ingen aning innan (samtliga slutade med typ 4, 5, 6 poängs skillnad, vilket är rätt jämnt, så jag antar att det var okej att inte ha någon aning, men det är alltså ett gäng lag jag behöver läsa på mer om)
  • I sann underdog-anda så höll jag såklart tummarna för Redskins, men var 200 % säker på att Saints skulle slå dem. Och antagligen stort. (Fel! Skins vann med 40-32, och det bara för att Saints hämtade sig i sista Q, stod typ 30-17 efter tredje. Otroligt. Kul!)
  • Eagles-Browns: Solklart örnarna, trodde jag. Men det höll också på att bli en skräll. Browns ledde på något makalöst sätt, men Eagles klarade enpoängsseger tack vare en sen touchdown. (rätt alltså)
  • Chiefs slår Falcons (fel. Skräll? Vet inte. Antagligen inte med så stora siffror?)
  • Jets slår Bills (Rätt. Det här var den 19-matchen som visades på 10:an, vilket sömnpiller, hade hellre sett vilken som helst av de andra, helst Skins eller Vikings)
  • Vikings slår Jaguars (Rätt. På övertid. Förövrigt, nya övertidsregler?)
  • Colts slår Bears (fel, och jag tycker egentligen bättre om Bears, så det var j bara trevligt)
  • Ville och trodde att 49ers skulle slå Packers (rätt, rätt)
  • Steelers slår Broncos (Feeel!)
Ja, men ni ser, det är inte helt enkelt. Eftersom man dessutom i många fall måste hålla isär vad man tror ifrån vad man vill/hoppas. 6 rätt av 10 och 3 "vet ej".

Ikväll hoppas jag att Cincinatti Bengals slår Baltimore Ravens (men det kommer inte att hända) och att San Diego Chargers slår Oakland Raiders (kan kanske hända?). Kommer jag i säng i tid kanske jag stiger upp extra jättetidigt och ser den andra av dessa (04.15). Men antagligen inte, eftersom jag hade planerat att se allt i natt, men gav upp i halvtid av favoritmatchen.

På torsdag börjar sedan karusellen om igen, med första week 2-matchen.

Vad ser jag fram emot mest med denna NFL-säsong?
Att jag förmodligen är hemma i Stockholm på Super Bowl-söndagen, och kan se den med väl valda vänner, verkligen göra en grej av det, och sedan vara sjukt trött på jobbet på måndagen (om jag har ett jobb), så som det ska vara!

No comments: